2013-02-23 11:16
Մեր ազգը ծնել և ծնում է լավագույններին
«Դե Ֆակտո» 36 (2009թ.)
-Ե՞րբ և ինչու՞ եք մեկնել Հայաստանից:
-Մեկնեցի ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո, երբ մի շրջան էր գալիս, որ քաղաքական նոր խոստումներ, նոր գործընթացներ էին կարծես թե սկսվում, երբ որոշ քաղաքական գործիչներ սկսել էին բարձրանալ մարդկանց շալակը պաշտոնների համար: Կային էլի պատճառներ. կար հիասթափություն.ոմանք պայքարում էին գաղափարների, ոմանք էլ` իշխանության համար, ու երբ այդ մարմաջն էլ ավելի նկատելի դարձավ, հանկարծ սկսեցին ջլատվել ներքին ուժերը. քանդվեց կինոն, քանդվեց թատրոնը, ներքին կյանքը, ու խարխլվեց ամեն ինչ: Այստեղ չէր պահում մեզ անգամ անկախ լինելու վեհ գաղափարը, ինչը նոր-նոր էր իրականություն դարձել: Չեի ուզի տպավորություն ստեղծվեր, թե արդարացնում եմ քայլերս, բնավ, պարզապես ներկայացնում եմ իրավիճակը, որ մեզ կանգնեցրեց որոշման առջև. մի կողմից հանգամանքներից բխող բուռն զգացողություններն էին, մյուս կողմից` գնալու հնարավորությունը, որ շարունակ կար հորիզոնում:
Մեկնեցինք ԱՄՆ 1991-ի վերջերին, սակայն չխզեցինք կապը Հայաստանի հետ ոչ մի օր և ոչ մի ժամ: Մեկնելուց 4-5 տարի անց, առաջին իսկ հնարավորության դեպքում, վերադարձա Երևան:
- Իսկ ի՞նչ էր ըստ էության այլըտրանք ասվածը, ռեալ ի՞նչ հնարավորություններ էր այն խոստանում:
-Առաջին անգամ գնում էի մի երկիր, որի մասին գրեթե ոչինչ չգիտեի, չունեի հեռանկար, չկար ապահովության և ոչ մի երաշխիք: Այսինքն` գնում էի` հույսս ձեռքերիս, ուժերիս ու մեջքիս վրա: Օտար երկրում ապրելը միայն տեխնիկապես է հեշտ, բարոյապես այսօր էլ չեմ կարող ասել, որ իրենն եմ:
-Հայրենիքից հեռացել էր ստեղծագործական կյանքում իր հաստատուն տեղն ունեցող դերասան: Ի՞նչ կորցրեց և ի՞նչ գտավ Ալեքսանդր Խաչատրյանը տեղափոխությունների արդյունքում:
-Դերասանն այնտեղ ՙկորցրեց՚ իր մասնագիտությունը, այսինքն` մասնագիտությունը դարձավ հոբբի, ձեռք բերեց նոր մասնագիտություն, որով կարողանում էր պահել իր ընտանիքը, և որը շուտով դարձավ նրա երկրորդ մասնագիտությունը: Չեմ ուզում դժգոհել կամ սրտնեղել դրանից. դա իմ որոշումն էր, իմ ընտրությունը: Համենայն դեպս այսօր համարում եմ, որ զուր չեն եղել այդ տարիները. երեխաներս են կրթություն ստացել: Աշխատում էի ոսկերչության ոլորտում, սկզբում` ինչ-որ մեկի արհեստանոցում, իսկ մի տարի անց հիմնեցի իմ բիզնեսը: Արծաթյա իրերի դիզայն էի անում պատվիրատուների և իմ արհեստանոցի համար:
-Ինչևէ, ԱՄՆ –ում ապրած 16 տարիները կարո՞ղ եք վստահաբար ասել, որ չեն խեղել Ձեր ճակատագիրը:
-Եթե նկատի ունեք այն, որ դերասանը կորցրեց իր մասնագիտությունը, կարիերան, ապա ես այնքան էլ համամիտ չեմ: Այնպես չէ, որ ես իմ, այսպես ասած, երկրորդ մասնագիտության պատճառով մոռացության եմ տվել դերասանի մասնագիտությունը: Տեղյակ եք երևի, որ Ամերիկայի հայ գաղթօջախներում գործում են մի շարք (իհարկե ոչ խաղացանկային) թատերական խմբ եր: Այդպիսի մի խումբ էլ ինքս էի ձևավորել: Հավաքագրել էի հայտնի և ոչ այնքան հայտնի անուններ: Բեմադրել ենք մի քանի ներկայացում, դրանցից մեկում նույնիսկ խաղում էին Վարդուհի Վարդերեսյանը և Ալեքսանդր Ադամյանը միասին: Ինչ խոսք, բավականին հաջող բեմադրություններ էին, քանի որ կար լուրջ թիմ և աշխատանքի նկատմամբ լուրջ մոտեցում: Բայց միևնույն է, դրանք ցանկալի պրոֆեսիոնալ մակարդակի չէին, պատճառները, կարծում եմ, ինքներդ էլ հասկանում եք:
- Ռուսական կինոարտադրությունը զարգացման շարունակ նոր տեմպեր է հավաքում,այսօր մրցունակ է ողջ աշխարհում և գաղտնիք չէ, որ այդ ամենի հիմքում դեռ խորհրդային ժամանակներից լուրջ դերակատարում ունեն հայ կինոգործիչները: Մինչդեռ հայ կինոն այդպես էլ չի վերակենդանանում:
- Հզոր երկրներն այսօր գիտական և տեխնիկական մեծ առաջընթաց են ապրում և հոգևոր ներուժի պակաս ունեն` լինի դա Ամերիկան, թե Ռուսաստանը: Եվ բնավ էլ պատահական չէ այն, որ ԱՄՆ վարելով վիզային ռեժիմի խիստ քաղաքականություն,այդուամենայնիվ իր բոլոր ճանապարհները միշտ բաց է պահում հատկապես արվեստի ու գիտության մարդկանց առաջ: Մեր ազգը ծնել և ծնում է լավագույններին, բայց չի պահում նրանց այնպես, որ թույլ չտա հեշտությամբ դառնալ ուրիշինը, որովհետև չունի հավաքական կամք, չունի նախանձախնդրություն: Մենք այնքան թերագնահատում ենք մերը ու կարծես միշտ սպասում ենք` մեկ ուրիշը գնահատի մեզ, որ մեր ինքնագնահատականը բարձրանա: Ես կուզենամ, որ իմ պետությունը կայանա: Մի առիթով ասել եմ ու հիմա էլ կկրկնեմ. այսպես թե այնպես սիրում եմ հայրենիքս, իմ հողն ու ջուրը, բայց ես կուզենամ հարգե՛լ իմ պետությունը, հպարտանա՛մ նրանով:
- Վերջին մեկ տարում ավելի երկարատև մնացիք Երևանում: Ժամանակը բավարար չէ՞ հասկանալու` վերադառնու՞մ եք հիմնովին, թե՞ ոչ:
- Ես արդեն համարում եմ, որ վերադարձել եմ, պրակտիկորեն այստեղ եմ գրեթե ողջ տարին, մեկ- երկու ամսով եմ լինում ԱՄՆ-ում, ուրեմն էլ ի՞նչ վերադարձի մասին է խոսքը: Աղջիկներս վաղուց արդեն հասուն մարդիկ են, ունեն իրենց ընտանիքները, այնպես որ իրենք պիտի որոշեն մնա՞լ, թե՞ հետ գալ:
- Դուք հեռացել եք` թողնելով Գ.Սունդուկյանի անվան մայր թատրոնը և այսօր վերադարձել եք սերիալում նկարահանվելու համար:
- Չմոռանանք, որ ես այն ժամանակ թատրոնից բացի նկարահանվում էի նաև ֆիլմերում. ունեմ շուրջ քսան դերակատարում: Սակայն ասեմ, որ վեց տարուց ավելի է, ինչ երկար ժամանակով Հայաստանում եմ լինում: Աշտարակի շրջանում հեկտարներով պտղատու այգիներ եմ հիմնել` ծիրանի, կեռասի ու խնձորի, արդեն բերքի տակ են էնպես որ շուտով բարը կվայելենք: Իսկ հիմա էլ նոր այգիներ եմ հիմնում Բաղրամյանի շրյանում: Միշտ մտածել եմ` իմ հողի վրա մի բարիք, ինչ-որ մի աղբյուր, մենք շարունակ արարում, կառուցում ենք ուրիշի հողում, վերջում էլ թողնում ենք իրենց ու հեռանում: Այնպես որ վերադարձել եմ վաղուց, պարզապես հիմա նաև նկարահանվում եմ սերիալում:
- Զուտ կոմերցիոն նկատառումները եթե մի կողմ թողնենք, ապա ի՞նչ խնդիր է լուծում սերիալը Ձեր կարծիքով, թվում է` ամենքս էլ գիտենք դրա վատ հետևանքների մասին, իսկ ո՞րն է լավը:
- Եթե մտածելու լինենք ինչ անել այսօր, որ անմիջապես գրավի հասարակությանը, կրթի ու ներշնչի, երևի թե սերիալներից հաջող բան դժվար թե մտածենք: Ես նայում եմ սերիալ երևույթին` իբրև զենքի, որը ինչին ծառայեցնես` դրա պատասխանն էլ կստանաս:
- Ուրեմն մեր երևակայությունն այդքան սահմանափա՞կ է:
- Ո՛չ, պարզապես ինֆորմացիայի բաց ու այսպիսի խելահեղ բազմազանության պայմաններում մարդկանց գրավելու հնարավորություններն են սուղ: Բացի այդ հաշվի առեք, որ սերիալը եթերում է շաբաթը հինգ օր, իսկ դա նշանակում է, որ հինգ օր շարունակ մենք մարդկանց ինչ-որ պատգամներ ենք հղում: Եվ որքանով լավ է մատուցվում այն` թե՛ սյուժեի և թե՛ խաղարկման առումով, ուրեմն կրկնակի անգամ պետք է մենք զգուշավոր լինենք մեր հղումների ազդեցության նկատմամբ:
- Ի դեպ, Ձեր վերաբերմունքը նույնը կլինե՞ր, եթե նույնիսկ չխաղայիք սերիալում:
- Այո՛, կարծիքս նույնն է` անկախ նրանից ես եմ խաղում, թե մեկ ուրիշը:
- Վերջերս ամենատարբեր ոլորտի մարդիկ սերիալները քննադատելու հասարակական մեծ ալիք բարձրացրին, եղան մեղադրանքներ, որ ՙկրիմինալ՚ տարրեր պարունակող սերիալներն անդրադառնում են սերնդի հոգեկերտվածքի վրա: Կիսու՞մ եք այս տեսակետը:
- Կարծում եմ` հնչած գնահատականները և՛ տեղին էին, և՛ ինչ-որ առումով հանիրավի:Չեմ կարծում, թե մեր իրականության մեջ չկան նույն այդ քրեական տարրերը, իսկ սերիալներն էլ փորձում են առօրյա կյանքի արտացոլանքը պատկերել: Ես այն կարծիքին եմ, որ այսօր մենք պարզապես չենք կարողանում ստեղծել հետաքրքրաշարժ իրավիճակներ, կոնֆլիկտներ ուրիշ հենքի վրա:
- Այսինքն` ստեղծագործական խմբերին պակասու՞մ է երևակայությունը:
- Չգիտեմ, ինձ այսօր շատ կհետաքրքրեին զուտ մարդկային փոխհարաբերությունները, ապրումներն ու հոգևոր արժեքները, լիրիկան վերջապես: Մարդ սպանելը կամ գլխին գործ սարքելը շատ ավելի հեշտ է, քան` մտածել այլ բան:
- Ձեր ստեղծագործական խմբում այդ կարծիքները գոնե քննարկման նյութ դարձա՞ն:
- Ես կարծում եմ` մեր սերիալի հիմքը փոխհարաբերություններն են` ներընտանեկան, հասարակական, բիզնես- քաղաքական միջավայրին բնորոշ կոնֆլիկտներով և այլն: Այսինքն` կյանքն իր բոլոր դրսևորումներով` ընտանիքի ներսում և նրանից դուրս: Սերիալը խտացում է կյանքի, ժամանակի, և, կարելի է ասել, ինչ-որ իմաստով մենք արդեն մոտենում ենք ստեղծագործական արվեստին: Չմոռանանք, որ այդ կարծիքները բորբոքեցին որոշ ֆիլմերում նորման գերազանցող ժարգոնային տերմինները: Մենք մեծ ուշադրություն ենք դարձնում լեզվական նատուրալիզմին անպես, որ հանկարծ չվերաճի փողոցային ժարգոնի:
- Ֆիլմում ողջ իրադարձությունները ծավալվում են բիզնես-էլիտայի ներկայացուցիչ Արտո Արամիչի և նրա հակառակորդ ՙկագեբեեշնիկ՚ Բորիս Մինայիչի շուրջ: Եղե՞լ են արձագանքներ իրական կյանքում գործող արտոներից ու մինայիչներից:
- Եղել են, բայց դրանք չեն հնչում մեր ականջին, որ հիմա պատմեմ ձեզ: Դրանք մեզ հասնում են քամու միջոցով: Բայց որքան էլ զարմանալի թվա, մի անգամ եղել է արձագանք կալանավայրից: Երևի կհիշեք ֆիլմում մի շրջան կար, երբ Արտոյի ընկերը` Վիկ Ամատունին, խլել էր նրա որդուն ու շանտաժ էր անում: Եվ այդ ժամանակ զանգեցին, այսպես ասած,ՙդուխ՚ տվեցին ինձ տղերքը, որ չընկճվեմ, պայքարեմ մինչև վերջ, իրենք ինձ ՙպադյերշկա են՚:
Հարցազրույցը` ՍՅՈՒԶԻ ԲԱԴՈՅԱՆԻ
Վերադառնալ